I Give My First Love to You by Takehiko Shinjo

Boku no Hatsukoi wo Kimi ni Sasagu
2009/Japan
Directed by Takehiko Shinjo
Screenplay by Kenji Bando (Manga: Kotomi Aoki)

Stars: Mao Inoue, Masaki Okada, Tetta Sugimoto, Yoko Moriguchi, Natsuki Harada, Keiko Horiuchi, Yuki Terada, Mastaka Kubota, Yoshihiko Hosoda, Gaku Yamamoto, Toru Nakamura
Production Co: NTV, Toho, Shogakukan Productions

merodrama, seinen-eiga, live-action

 

Boku_no_hatsukoi_wo_kimi_ni_sasagu_poster

Takehiko Shinjo es un director japonés especializado en el género del romance, siendo el TV drama para TBS “Love Letters – Men We Have Loved” (“Koibumi – Watashitachi ga Aishita”) en 2003 su primer trabajo como director.  Para TBS ha dirigido también su último drama “Steptfather Step” (“Suteppufaza Suteppu”, 2012).  En la gran pantalla, su opera prima fue  Heavenly Forest (Tada, kimi wo aishiteru 2006) basado en la novela de Takuji Ichikawa Renai Shashin: Mo Hitotsu no Monogatari; pero no es el único live-action del director puesto que I Give My First Love to You y Beyond the Memories (2013) –su último trabajo y con el que participó en la sección de proyecciones especiales en la 26 ed. del TIFF– también lo son.

Takehiko Shinjo is a Japanese director specialized in the genre of romance, being the TV drama “Love Letters – Men We Have Loved” (“Koibumi – Watashitachi ga Aishita”) his first work in 2033 as a director for TBS. For TBS has also directed his latest drama “Steptfather Step” (“Suteppufaza Suteppu”, 2012). On the big screen, his debut was Heavenly Forest (Tada, kimi wo aishiteru 2006) based on the novel by Takuji Ichikawa Renai Shashin: Mo Hitotsu no Monogatari; but is not the only live-action of this director since I Give My First Love to You and Beyond the Memories (2013) – his last work with which he participated in the Special Screenings section at the 26th ed. at the TIFF – are live-actions too.

Boku no Hatsukoi wo Kimi ni Sasagu (BokuKimi) está basado en el manga homónimo de Kotomi Aoki, mangaka shōjo también conocida por su obra Boku wa Imōto ni Koi wo Suru de la cual la primera es su spin-off.  Aoki ha recibido el premio Shogakukan Manga Award en la categoría shōjo dos veces: en 2008 con Boku no Hatsukoi wo Kimi ni Sasagu y en 2013 con Kanojo wa Uso wo Aishigiteru.  Ambas obras han saltado a la gran pantalla, junto con BokuKimi.

Boku no Hatsukoi wo Kimi ni Sasagu (BokuKimi) is based on the eponymous manga by Kotomi Aoki, the shōjo mangaka also known for her work Boku wa Imōto ni Koi wo Suru of which the first is its spin-off. Aoki received the Shogakukan Manga Award in the shōjo category twice: in 2008 with Boku no Hatsukoi wo Kimi ni Sasagu and in 2013 with Kanojo wa Uso wo Aishigiteru. Both works have jumped to the big screen, along with BokuKimi.

La película narra la dulce historia de amor entre Takuma y Mayu, hija de un cardiólogo, que se conocen en un hospital cuando tienen 8 años y juran casarse cuando tengan 20 años.  Pero el corazón de Takuma es muy débil y los médicos le dicen que no vivirá más allá de los 20 años.  Así, la relación amorosa de estos dos adolescentes se desarrollará bajo la inminente amenaza de  la muerte.

The film tells the sweet story of love between Takuma and Mayu, the daughter of a cardiologist, who meet in a hospital when they are 8 years old and swear they will marry when they become 20 years. But Takuma’s heart is very weak and doctors say he will not live beyond 20. Thus the love affair of these two teens will be developed under the imminent threat of death.

Mentiría si dijera que no lloré a moco tendido.  Lo cierto es que, para quien haya leído el manga, la interpretación de Mao Inoue (Mayu) –quien hizo de Makino en “Hana Yori Dango” para TBS– y Masaki Okada (Takuma) encaja perfectamente: una Mayu enérgica y llena de vida que contrasta con un Takuma agridulce, luchador, inconformista pero roto.  De hecho, la interpretación de Masaki Okada le sirvió para ganar el premio al Rookie del Año en la 33 ed. de los Japan Academy Awards y en la 22 ed. de los Nikkan Sports Film Awards.

I will be lying if I said I did not cry my eyes out.  The truth is that, for those who have read the manga, the interpretation of Mao Inoue (Mayu) – who played Makino in “Hana Yori Dango” for TBS – and Masaki Okada (Takuma) fits perfectly: an energetic and full of life Mayu contrasting with a bittersweet Takuma, a hipster fighter but broken. In fact, the interpretation of Masaki Okada helped him win the Rookie of the Year award at the 33rd ed. of the Japan Academy Awards and at the 22nd ed. of the Nikkan Sports Film Awards.

Sin embargo creo que, como casi siempre en estos caso, me quedo con la obra original por su intensidad y todos los malos ratos que llegué a pasar con esta pareja.  El live-action está muy conseguido y llega muy bien al corazón del espectador pero hay dos cosas que creo que no lo voy a perdonar al guionista: la primera es que no respetaran la decisión de la mangaka de dejar un final abierto –es una decisión que Aoki había meditado mucho y deberían haberla respetado–.  Y la segunda, es la manera de resolver el final que resulta demasiado morboso.  Sin duda, Aoki hace un homenaje a Takuma mucho más justo e igualmente emotivo.

But I think, as usual in these cases, I prefer the original work for its intensity and all the bad times I got to spend with this couple. The live-action is very well managed and reaches to the heart of the beholder but there are two things that I think I will not forgive the scriptwriter: the first is that he would not respect the decision of the mangaka to leave an open ending – it’s a Aoki decision had thought long and they should have respected -. And the second, it’s that the way to solve the end it is too morbid. Definitely , Aoki pays a homage to Takuma much fairer and also emotional.

El film, que cuenta como tema principal un sencillo del cantante pop Ken Hirai, “Boku wa kimi ni koi o suru (Me enamoraré de tí), fue número uno en su estreno en las taquillas japonesas llegando a recaudar más de 3 millones de dólares en su primera semana y un total de 24 millones de dólares en toda Asia.

The film, which has as its main theme a single by pop singer Ken Hirai, “Boku wa kimi ni koi o suru” (I will fall in love with you), was number one on its debut in the Japanese box office coming to collect more than 3 million dollars in its first week and a total of 24 million throughout Asia.

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