Why Don’t You Play in Hell? by Sion Sono

Jigoku de naze warui?
2013/Japan
Directed by Sion Sono
Screenplay by Sion Sono

Stars: Jun Kunimura, Shinichi Tsutsumi, Fumi Nikaido, Tomochika, Hiroki Hasegawa, Gen Hoshino, Tak Sakaguchi
Production Co: T-Joy, King Records

Nansensu-mono, yakuza-eiga, metacinema

why-dont-you-play-in-hell

Sion Sono nació en Toyokawa el 18 de diciembre de 1961 y debutó como poeta con tan sólo 17 años en las publicaciones “Eureka” y “The Modern Poem Book”.  Empezó a hacer películas de 8 mm. durante sus estudios en la Universidad Housei y en 1985 su corto Ore wa Sono Sion da! debutó en el certamen Pia Film Festival.  Dos años después consiguió ganar el certamen con Otoko no hanamichi y obtuvo una beca que le permitió escribir, dirigir y protagonizar su primera película en 16 mm. Bycicle Sighs la cual se proyectó por toda Asia y parte de Europa.  Desde entonces, en su filmografía se cuentan más de 20 películas en las que la mayoría ha escrito también el guión y algún que otro drama para TV. Destacan Suicide Club 2002; Love Exposure 2008, con el que ganó el Premio de la Audiencia en la 11ª edición del Barcelona Asian Film Festival; Cold Fish 2010, con el que ganó el premio a la Mejor Película de la selección Casa Asia en el Festival de Cinema de Sitges 2010; y Himizu 2011.

Sion Sono was born in Toyokawa on December 18, 1961 and debuted as a poet with only 17 years in “Eureka” and “The Modern Poem Book”. He began making 8mm. films during his studies at the Housei University and in 1985 his short Ore wa Sono Sion da! debuted at the Pia Film Festival contest. Two years later he managed to win the contest with Otoko no hanamichi and won a scholarship that allowed him to write, direct and star in his first film in 16 mm. Sighs Bycicle which was screened throughout Asia and some countries of Europe.  Since then, we can count over 20 films in which in the majority he has also written the script and even some TV dramas. We can highlight Suicide Club 2002; Love Exposure 2008, with whom he won the Audience Award at the 11th edition of the Barcelona Asian Film Festival; Cold Fish 2010, with whom he won the award for Best Film from the selection Casa Asia in the Sitges  Film Festival 2010 and Himizu 2011.

Why Don’t You Play in Hell? nos cuenta la historia de dos jefes de la yakuza enfrentados Muto (Jun Kunimura) y Ikegami (Shinichi Tsutsumi). Ikegami está ridículamente enamorado de la hija de Muto, Michiko (Fumi Nikaido) desde que esta protagonizó un anuncio de pasta de dientes cuando era pequeña; mientras que Muto intenta desesperadamente cumplir el sueño de su esposa de que su hija aparezca en una película como pago por sus años de cárcel.  Con este panorama y por casualidad, Muto toma por error a Koji (Gen Hoshino) por un director de cine y Koji recurrirá al director de cine independiente Hirata (Hiroki Hasegawa) para que le ayude.   ¿Qué serán capaces de hacer las dos bandas por cumplir un sueño?

Why Don’t You Play in Hell? tells the story of two opposing yakuza bosses Muto (Jul Kunimura) and Ikegami (Shinichi Tsutsumi).  Ikegami is ridiculously in love with the daughter of Muto, Michiko (Fumi Nikaido) since she starred in an toothpaste when was a child, while Muto tries desperately to fulfill the dream of his wife that their daughter appears in a movie as payment for her years in prison. With this background and by bad chance, Muto mistakenly takes Koji (Gen Hoshino) by a film director and Koji falls back on help to an independent filmmaker Hirata (Hiroki Hasegawa). What will both bands be able to do to fulfill a dream?

Sion Sono es sin duda uno de los directores estandartes del cine japonés y uno de los más prometedores de su generación.  Sin embargo, con esta película ha conseguido dividir a la crítica y a sus seguidores entre los que la encuentran una festival de gore sin sentido y los que la consideran exagerada pero exitosa.  Yo me encuentro en el segundo grupo porque aunque reconozco que el festival de gore es realmente exagerado, creo que Sono se merece que miremos la película un poco más detenidamente y la juzguemos de manera más justa.

Sion Sono is definitely one of the stalwarts of Japanese film directors and one of the most promising of his generation. However, this film has managed to divide the critics and his followers among those who feel the film as a festival of senseless gore and those who consider it exaggerated but successful. I am in the second group because although I admit that the festival of gore is actually exaggerated, I think that Sono deserves to look at his film a little more carefully and judge it more fairly.

Primero: Si nos olvidamos un poco del gore, Jigoku de naze warui? es probablemente la película más romántica del director.  Desde el amor completamente inmaduro del jefe Ikegami por la hija de su rival, pasando por el amor leal de Muto por su esposa por quien está dispuesto a entregar su vida y la de toda su banda –es maravilloso poder ver a dos grandes como Jun Kunimura y Shinichi Tsutsumi actuar juntos en una comedia–. Y finalmente el amor desenfadado y extremo de Michiko y Koji.  Diferentes tipos de amor se entrecruzan en esta historia y ejemplifican lo lejos que pueden llegar las personas por amor, sobre todo cuando sus personalidades son tan excesivas.

First: If we forget a bit the gore, Jigoku de naze warui? is probably the most romantic movie of the director. From the completely immature love  of boss Ikegami for his foe’s daughter, through the loyal love of Muto for his wife who is willing to give his life and that of his band – it’s wonderful to see two great actors such as Jun Kunimura and Shinichi Tsutsumi acting together in a comedy-. And finally the carefree and extreme love between Michiko and Koji. Different types of love are intertwined in this story and exemplify how far they can get people out of love, especially when their personalities are so excessive.

Segundo: El metacine.  La crítica exagerada que el director hace del cine a través del personaje del director Hirata (Hiroki Hasegawa) y su equipo The Fuck Bombers! está realmente bien trabajada. Por un lado, Sion Sono alude a Kinji Fukusasu en Jingi Naki Tatakai (Battles Without Honor and Humanity, 1973-1974, una serie de películas también conocidas como The Yakuza Papers) basada en la guerra real de las yakuzas de Kure y Hiroshima y la cual contaba con la participación de yakuzas reales como actores y como consultores.  De hecho, la música de los créditos es la misma que en la serie de Fukusaku.  Por otro lado, expone la calidad del cine típico de Bruce Lee y apunta varias películas, entre ellas Operación Dragón. Y finalmente, la alusión en la escena final a Kill Bill vol. 1 de Quentin Tarantino en un derroche de sangre, locura y gore.  La conclusión de esta crítica la tenemos en el personaje del director Hirata que está dispuesto a morir y matar por filmar su obra maestra; el director perfecto.  Y es que, todo vale por amor al cine.

Second: Metacinema. The exaggerated criticism that the director makes of filmmaking through the character of the director Hirata (Hasegawa Hiroki) and his team The Fuck bombers! is really well worked. On the one hand, Sion Sono refers to Kinji Fukusasu in Jingi Naki Tatakai (Battles Without Honor and Humanity , 1973-1974, a series of films also known as The Yakuza Papers) based on a real war on Kure and Hiroshima yakuza and which counted with the participation of real yakuza as actors and as consultants.  In fact, the music credits is the same as the series of Fukusaku. On the other hand, he exposes the quality of typical Bruce Lee’s cinema and points several films including Enter the Dragon. And finally, the allusion in the final scene of Quentin Tarantino’s Kill Bill vol. 1 in a waste of blood, madness and gore.  We have the conclusion of this review on the character of the director Hirata who is willing to die and kill for filming his masterpiece, the perfect filmmaker.  And, anything goes for the love of cinema.

Tercero: La escena final aunque grotesca es realmente divertida.  No creo que la intención de Sono sea el gore por el gore, sino que el clímax de la película es donde confluyen los deseos más extremos de los personajes: el éxtasis por el cine y por el amor.

Third: The final scene is grotesque but really funny. I do not think the intention of Sono is the gore by itelf, but in the climax of the film is where the most extreme desires of the characters converge: the ecstasy for cinema and love.

Love it

3 responses to “Why Don’t You Play in Hell? by Sion Sono

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