Arrietty y el mundo de los diminutos · The Secret World of Arrietty

Karigurashi no Arietty (借りぐらしのアリエッテイ)
2010/Japan
Directed by Hiromasa Yonebayashi
Screenplay by Hayao Miyazaki and Keiko Miwa based on Mary Norton novel
Stars: Mirai Shida, Ryûnosuke Kamichi, Shinobu Ôtake, Tomozaku Miura, Tatsuya Fujiwara, Keiko Takeshita, Kirin Kiki
Production Co: Studio Ghibli, Buena Vista Entertainment, Dentsu
Original music by Cécile Corbel
Anime, family, fantasy

Higurashi no Arrietty

Con este film de Studio Ghibli daba el salto a la dirección Hiromasa Yonebayashi, el director debutante más joven de Ghibli.  Yonebayashi conocido como “Maro” nació en Nonoichi (Ishikawa) en 1973 y estudió diseño comercial en el Kanazawa College of Art.  Se unió a Studio Ghibli nada más finalizar sus estudios universitarios en 1996 y ha participado como animador en varias de las películas de los estudios como Princesa Mononoke (1997), Mis Vecinos los Yamada (1999), Ponyo en el acantilado (2008), La colina de las amapolas (2011) etc.

With this film by Studio Ghibli, Yonebayashi Hiromasa, jumped to direction the youngest debutant director of Ghibli.  Yonebayashi known  as  “Maro” was born in Nonoichi (Ishikawa) in 1973 and studied commercial design at the Kanazawa College of Art.  He joined just finishing college in 1996 and has been involved as animator on several of the films of the studies as Princess Mononoke  (1997), My Neighbors the Yamadas (1999), Ponyo on the cliff by the sea (2008), Up on poppy hill (2011) etc.  

The story is intended to be a loose adaptation of the novel by Mary Norton The Borrowers (1952) and focuses on the relationship between man and nature: the hallmark of the house Ghibli.  Shô moves into his aunt’s house in Koganei before a heart surgery in order to relax in nature, but in the house discovers Arrietty (sho gives voice the drama actress Mirai Shida) breaking the rule that humans must not know about the existence of the tiny neighhours who survive on borrowed things.  Howeber, as the relationship develops between Arrietty and Shô, the existence of the little people is threatened by humans.  

A diferencia de otras producciones de Ghibli la banda sonora no es de Joe Hisaishi sino de la harpista y cantautora francesa Cécile Corbel quien compuso y cantó el bellísimo tema principal “Arrietty’s Song”.

Unlike other Ghibli productions the soundtrack is not composed by Jose Hisaishi but by the French harpist and songwriter Cécile Corbel who composed and sang the beautiful theme “Arrietty’s Song”.

Karigurashi no Arrietty consiguió el premio a la mejor película de animación en los Japan Academy Prize de 2011 y recaudó casi 20 millones de dólares en Japón y algo más de 125 millones de dólares fuera de casa, escalando a la cuarta película de animación que más ha recaudado en las taquillas japonesas y la número uno de Studio Ghibli. Gracias a estos resultados, se podría decir que los estudios de animación pudieron salir adelante.  No obstante, no puedo decir que esté a la altura de otras producciones de Ghibli.  Técnicamente la película es un diez y estoy segura de que Maro nos va a dar muchas alegrías a los fans de Ghibli.  Pero le falta alma.  Para ser un personaje de guión de Miyazaki a Arrietty le falta fuerza y coraje (en contraposición a Nausicaä o Sophie)  y a Shô espíritu.  Además, a pesar de que sigue la temática distintiva de la casa en la que la raza humana amenaza a la raza más débil, al final el mensaje resulta desesperanzador y agridulce, creo que eso es lo que no le puedo perdonar a la historia.  Quizás Miyazaki nos tenga demasiado acostumbrados a las conclusiones positivas, pero eso es lo que hace que sus películas sean consideradas toda una filosofía de culto: que después de la destrucción total, siempre triunfa la esperanza y el entendimiento mutuo.  Y en este film, aunque Shô y Arrietty llegan a conectar sus corazones, prevalecen los caprichos absurdos de los humanos.

Karigurashi no Arrietty  won the award for best animated film at the Japan Academy Prize in 2011  and raised  nearly $ 20 million in Japan and almost over $ 125 million abroad, climbing to the fourth position in the top animated film lists in Japan and the number one of Studio Ghibli.  In fact, one could say that thanks to these results, the animation studios could get ahead.  However, I can’t say that is at the height of other Ghibli productions.  Technically the film is a ten and I’m sure Maro will us, the fans of Ghibli, a lot of joy.  But it lacks soul.   To be a character from Miyazaki’s script, Arrietty lacks strength and courage (as opposed to Nausicaä or Sophie) and Shô misses spirit.  Moreover, even though the subject is a distinctive of the house in which the human race threatens a weaker race, it the end the message is bleak and bittersweet; I think that’s the thing I cannot forgive it.  Maybe we are too used to Miyazaki’s positive results, but that’s what make his films to be considered a philosophy of worship: that after the destruction, hope and mutual understanding always triumps.  And in this film, although Shô and Arrietty come to connect their hearts, the absurd whims of humans prevail.

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