13 assassins by Takashi Miike

Jûsan-nin no shikaku (13-nin no shikaku)
2010/Japan
Directed by Takashi Miike
Screenplay by Takashi Miike, Daisuke Tengan

Stars: Kôji Yakusho, Takayuki Yamada, Yûsuke Iseya, Gorô Inagaki, Masachika Ichimura, Mikijiro Hira, Hiroki Matsukata, Ikki Sawamura, Arata Furuta, Tsuyoshi Ihara, Masataka Kubota, Sôsuke Takaoka, Seiji Rokkaku, Yûma Ishigaki, Kôen Kondô, Ikki Namioka, Shinnosuke Abe, Kazue Fukiishi, Megumi Kagurazaka, Nizaemon Kataoka, Kauzuki Namiola.
Production Co: Rakuei-sha, Recorded Picture Company (RPC), Sedic.
Original music by Kôji Endô
Action, drama, chanbara, jidaigeki

Takashi Miike, director de culto en Japón pero también uno de los más controvertidos, ha dirigido más de 70 obras contando cine, televisión y teatro.  Ha tocado básicamente todos los palos y temas, si bien es cierto que sus películas se caracterizan por las escenas violentas y las perversiones sexuales tensando siempre la cuerda al máximo con la censura.  Esta tendencia es la que le hace preferir en ocasiones producciones de V-Cinema (Vシネマ), que al ser estrenadas directamente en video se les aplica una censura menos estricta y, por tanto, le ofrecen una mayor libertad.  En Occidente ha ganado muchos adeptos por trabajos como Audition (1999), Ichi the Killer (2001), Zebraman (2004) o  Crows Zero (2008).

Takashi Miike, cult director in Japan but also one of the most controverisal, has directed more than 70 works counting films, television and theater.  He played basically every kind and themes, although his films are famous for violent scenes and sexual perversions tightening the rope to its limit with censorship.  This trend is what makes him sometimes prefer V-Cinema productions (Vシネマ), which are realeased directly to video so they are applied a less strict censorship and therefore provides more freedom for authors.  In the West he has won many followers with pieces like Audition (1999), Ichi the Killer (2001), Zebraman (2004) o  Crows Zero (2008).

13 assassins

En este film, el gran Takashi Miike se atreve con un remake de la película homónima de Eiichi Kudo de 1963 de genéro chanbara (チャンバラ).  El chanbara es una subcategoría del género jidaigeki (dramas de época) que contextualiza la era Tokugawa (1600-1868) y que en los sesenta se tornó más oscuro y violento y más focalizado en guerreros samuráis mermados física o psicológicamente.  A menudo, en el género chanbara, vemos retratados a guerreros que han vivido toda su vida bajo los ideales del bushidô, sometidos a fuertes cambios de status debido al cambio de era y que se practican el seppuku si no han sido capaces de defender su honor.

In this film, the great Takashi Miike ventures into a remake of an homonymous film by Eiichi Kudose (1963) of chanbara (チャンバラ) genre.   Chanbara is a subcategory of jidaigeki genre (period dramas) that contextualizes the Tokugawa era (1600-1868)  and in the sixties became darker and more violent and focused on samurai warriors physically or psychologically dimished.  Quite often in the chanbara genre, we see portraits of warriors who have lived their entire lives under the ideals of bushidô, under severe status changes due to the change of era and who had practiced seppuku in case they have not been able to defend his honor.

La trama se sitúa entorno a 1840 durante el bakumatsu.  El hermano menor del shôgun Matsukaira Naritsugu del dominio de Akashi, es un sádico que viola y mata por puro placer.  Ante el seppuku de protesta de un samurái de alto rango, el oficial del consejo del shôgun Sir Doi decide unilateralmente acabar con la vida de Naritsugu y para ello se pone en contacto con el samurái Shinzaemon.  El noble samurái aceptará la misión y apostará su vida en ella congregando a un grupo selecto de 13 samuráis para prepararle a Naritsugu y al clan Akashi una emboscada en su viaje de retorno de Edo.

The story takes place around 1840 during the bakumatsu.  The younger brother of the shôgun, Matsukaira Naritsugu from Akashi domain, is a sadist who rapes and kills for pleasure.  Given the seppuku practiced in protest of a high-ranking samurai, an official from the shogunate council named Sir Doi decides unilaterally to put and end to his life and contacts with a samurai called Shinzaemon.  The noble samurai accepts the mission and bets his life on it by bringing together a select group of 13 samurai to prepare to Naritsugu and to Akashi clan an ambush on his way back from Edo.

El dominio Akashi (Akashi-han) era una dominio feudal que comprendía el distrito de Akashi (la actual ciudad de Akashi) y algunos lugares de la província de Harima y tenía como cuartel administrativo el castillo Akashi.  Era habitual que algunos daimyo de tipo fudai (vasallos hereditarios del clan Tokugawa)  o shimpan (familiares de los shôgun Tokugawa) fueran asignados al dominio Akashi, por eso Naritsugu había sido designado como daimyo del clan Akashi.  Miike toma el personaje del daimyo real Matsudaira Naritsugu emparentado con el clan Tokugawa; originariamente el clan Tokugawa y el clan Matsudaira eran uno sólo hasta que Matsudaira Motoyasu se erigió como primer shôgun y cambió su nombre por el de Tokugawa Ieyasu.

Akashi domain (Akashi-han) was a feudal domain comprising Akashi district (the city of Akashi) and some parts of Harima province and it had Akashi Castle as administrative headquarters.  It was common that some type of daimyo as fudai (hereditary vassals of the Tokugawa clan)  or shimpan (relatives of Tokugawa shôgun) were assigned to the domain, that’s why Naritsugu had been designated as the daimyo of Akashi clan.  Miike takes the character of the actual daimyo  Matsudaira Naritsugu related to the Tokugawa clan; originally the Tokugawa clan and the  Matsudaira clan were one until Matsudaira Motoyasu emerged as the first shôgun and change his name to Tokugawa Ieyasu.

Miike recurre a algunos de los temás básicos del género chanbara: el seppuku de Mamiya (jefe del clan Akashi) ante la impotencia de ver como un miembro de su propio clan mancilla el honor del resto, la resolución de Shinzaemon quien ha vivido toda su vida bajo el dictado del bushidô y que está dispuesto a morir cumpliendo su deber de samurái, y las contradicciones que vive su sobrino Shinrokurô quien odia haber nacido samurái y sin embargo apuesta su vida junto con la de su tío.  Quizás el personaje de Shinrokurô (Takayuki Yamada) sea uno de los que mejor expresan este momento histórico:  ante los largos años de paz, los samuráis de han convertido en una élite burocrática que malgasta su fortuna en el juego y en mujeres.  Es precisamente por eso por lo que un grupo de tan sólo 13 asesinos son capaces de vencer a los 200 hombres del clan Akashi, porque en esta época escasean los verdaderos samuráis.  No obstante, Shinrokurô es un samurái y su deber y su honor le empujan a luchar con su tío para salvar al pueblo.  Además, merece especial atención el papel de Kôji Yakusho como Shimada Shinzaemon nominado a mejor actor por esta película por los Asian Film Awards.  Shinzaemon encarna como nadie los valores de la ética samurái: la paciencia, el honor, la sabiduría y el sacrificio.

Miike uses some of the basic themes of chanbara genre: Mamiya’s seppuku (Akashi clan leader) feeling impotence when a member of his own clan stain the honor of the rest, the resolution of Shinzaemon who has lived all his life under the dictates of bushidô  and is willing to die doing their duty of samurai, and the contradictions of his nephew Shinrokurô who hates being born a samurai but he best his life along with his uncle.  Perhaps the character Shinrokurô (Takayuki Yamada) is one of the best expressing this historical moment:  during the long years of peace, the samurai have become a bureaucratic elite who waste their fortune on gambling and women.  It is precisely for this reason that a group of only 13 murderers are able to beat the 200 men of Akashi clan, because at this time the true samura scarce.  However, Shinrokurô is a asamurai and his duty and honor makes him fighting with his uncle to save the nation. Furthermore, the role of Kôji Yakusho as Shimada Shinzaemon deserves special attention so it was nominated as best actor by the Asian Film Awards.  Shinzaemon embodies like no one the values of the samurai ethic: patience, honor, wisdom and sacrifice.

13 Asesinos se llevó el premio del público y el mejor diseño de producción en el Festival de Sitges (2010), cuatro premios técnicos en los Japan Academy Awards (2011)  y el premio a mejor diseño de producción en los Asian Film Awards (2011).  No en vano, el director devuelve el brillo perdido al género y se ayuda de las nuevas técnicas para explotar al máximo las escenas de lucha y sangre.

Thirteen Assassins won the Audience Award and Best Production Design at the Sitges Film Festival (2010), four technical awards at the Japan Academy Awards (2011) and the award for best production design at the Asian Film Awards (2011).  Not surprinsingly, the director returns to the genre the lost shine and with the help of new techniques exploits the fighting and blood scenes.

 

2 responses to “13 assassins by Takashi Miike

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