Gantz · Gantz: Perfect Answer

Gantz: Part 1 (AKA Gantz Live-Action)
2010/Japan
Directed by Shinsuke Sato
Screenplay by Yûsuke Watanabe
Based on Hiroya Oku manga
Stars: Kazunari Ninomiya, Ken’ichi Matsuyama,Yuriko Yoshitaka, Kanata Hongo, Natsuna Watanabe, Takayuki Yamada
Production Co: Nikkatsu, Nippon Television Network Corporation (NTV), Toho Company
Original music by Kenji Kawai
Sci-fi, action, live-action, j-horror

gantz_part_1-397555483-large-e1358691239673 copy

Gantz: Part 2 (AKA Gantz Live-Action)
2011/Japan
Directed by Shinsuke Sato
Screenplay by Yûsuke Watanabe
Based on Hiroya Oku manga

Stars: Kazunari Ninomiya, Ken’ichi Matsuyama,Yuriko Yoshitaka, Kanata Hongo, Natsuna Watanabe, Takayuki Yamada
Production Co: Nikkatsu, Nippon Television Network Corporation (NTV), Shueisha, Toho Company
Original music by Kenji Kawai
Sci-fi, action, live-action, j-horror

Shinsuke Sato nació en 1970 en Hiroshima y estudió en la Musashino Art University.  Ha participado como guionista en varias películas como Snowy Love Fall in Spring (2005) o Rock’n’Roll Mishin (2002) y en el drama de TV Lucky Seven (2012) que también dirige.  Además, ha participado en el diseño de los video juegos Tekken 4 (2002) y Red Ninja: End of Honor (2002).   Como director, alcanzó la fama con el live action del manga shôjo de Hinako Ashihara Sunadokei (2008) y acaba de estrenar el live action Toshokan Sensô (2013) basado en el light novel de Hiro Arikawa.

Shinsuke Sato was born in 1970 in Hiroshima and studied at the Musashino Art Univertiy.  He has participated in several films as a writer as Snowy Love Fall in Spring (2005) or Rock’n’Roll Mishin (2002) and in the TV drama Lucky Seven (2012) who also directs.  Morevoer, he has participated in the design of video games as Tekken 4 (2002) and Red Ninja: End of Honor (2002).   As a director, he rose to fame with the live action manga of Hinako Ashihara Sunadokei (2008) and he has just released the live action Toshokan Sensô (2013) based on Hiro Arikawa’s light novel.

Ambas películas son el live-action del manga homónimo del mangaka seinen Oku Hiroya, del cual Gantz es su obra más conocida.  Shūeisha publicó la obra serializada en Young Jump de octubre de 2000 a junio de 2013, con un total de 37 tankōbon, aunque debido a las escenas de desnudos y de alto contenido sangriento ha sido censurada en algunos países.  Además, el manga ha sido adaptado a varios formatos: videojuegos, anime, live-action e incluso ranobe (light novel, ライトノベル).

Both films are the live-action of the namesake manga by seinen mangaka Hiroya Oku, from which Gantz is his best known work. Shueisha published the work serialized in Young Jump from October 2000 to June 2013, with a total of 37 tankōbon, although due to the nude scenes and bloody high has been banned in some countries. Also, the manga has been adapted into various formats: video games, anime, live-action and even ranobe (light novel, ライトノベル).

La trama comienza cuando Kei Kurono se encuentra con su amigo de la infancia, Masaru Koto, en la estación y ambos son arrollados por un tren en las vías.  Sin embargo, despiertan en un habitación con la esfera negra Gantz y varias personas más y serán obligados a participar en un juego cruel y sádico, en el que pueden morir definitivamente.  Para recuperar sus vidas, deberán sumar 100 puntos que la esfera les otorgará según su actuación en las diferentes misiones.

The plot begins when Kei Kurono meets his childhood friend, Masaru Koto, at the station and both are run over by a train on the tracks.  However, they wake up in a room with a black sphere called Gantz and several other people and will be required to participate in a cruel and sadistic game, in which they can definetely die.  To reclaim their lives, they should get 100 point that will be awarded by the sphere depeding on their field performance in the different missions.

Cuando Young Jump empezó a serializar “Gantz”, Hiroya Oku ya anunció que la mayoría de los personajes morirían a excepción de Kurono.  Con esto, el mangaka pretendía romper con la tendencia habitual de los manga de ‘happy ending’ y también introducir realismo dentro de la ciencia ficción.  Pero, a pesar de esta voluntad de realismo, Gantz resulta un mundo onírico en el que el autor ha introducido todas sus obsesiones y luego les ha dado algo de coherencia resultando, así, una historia convincente.  La mezcla de extravagancia y horror en las misiones, no son más que la voluntad del artista de encontrar siempre lo risible dentro de lo crítico.  De ahí que podamos ver, por ejemplo, un alien cebolla que resulta dar auténtico miedo.

When Young Jump began serializing “Gantz”, Hiroya Oku already announced that most of the characters will die except for Kurono. With this, the mangaka intended to break with the usual trend in manga of ‘happy ending’ and to introduce realism in science fiction. But, despite this desire for realism, “Gantz” is a dream world in which the author has introduced all their obsessions and then gave them some consistency resulting thus a compelling story. The mixture of whimsy and horror missions are only the artist will to always be able to find something laughable in critical situations. Hence we can see, for example, an onion alien really scaring.

De esta película cabe destacar el gran trabajo que hace Kamiya Makoto por el que estuvo nominado a los Mejores Efectos Especiales en la 6ª edición de los Asian Film Awards.  A pesar de que no ganó el premio, Kamiya Makoto hace sin duda un magnífico trabajo.  Los efectos especiales no son en absoluto desmedidos y ayudan al espectador a situarse en una visión futurista.  Quizás, la escena más impresionante de todas, por su gran despliegue de efectos, fuerza e imaginación es la misión del templo budista en el que vemos convertida en alien a la diosa de la  compasión de los mil brazos, Kannon.

This film stands out because of great work that makes Makoto Kamiya who was nominated for Best Special Effects in the 6th edition of the Asian Film Awards.  Although he did not win the award, Makoto Kamiya certainly does a great job. The special effects are not at all unreasonable and help the viewer to stand at a futuristic vision. Perhaps the most impressive scene of all, for its great display of effects, strength and imagination is the mission of the Buddhist temple where we see the goddess of compassion with a thousand arms, Kannon turned into an alien.

Cabe destacar también la banda sonora “Sound of Gantz” compuesta por el prolífico Kenji Kawai, en línea con la gran calidad a la que nos tiene acostumbrados.

Also noteworthy is the soundtrack “Sound of Gantz” composed by a prolific Kenji Kawai, in line with the high quality to which we are accustomed.

Like it

One response to “Gantz · Gantz: Perfect Answer

  1. Pingback: Diada de Sant Jordi · Sant George´s Day | Japan Fanzine·

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s