Phoenix Wright: Ace Attorney by Takashi Miike

Gyakuten Saiban (Phoenix Wright: Ace Attorney)
2012/Japan
Directed by Takashi Miike
Screenplay by Takeharu Sakurai, Sachiko Ôguchi

Stars: Hiroki Narimiya, Mirei Kiritani, Takumi Saito, Ryo Ishibashi, Rei Dan, Akira Emoto.
Production Co: Capcom Company, D.N. Dream Partners, Nippon Television Network Corporation
Original music by Kôji Endô
Comedy, crime, drama.

Durante el 45 Festival Internacional de Cinema Fantàstic de Catalunya en Sitges, tuvimos la ocasión de ver la premier en España del live action del videojuego Phoenix Wright: Ace Attorney de la mano de Takashi Miike.

During the 45th International Film Festival in Sitges, we had the chance to see the premiere in Spain of live action video game Phoenix Wright: Ace Attorney thanks to Takashi Miike.

Ace Attorney

Phoenix Wright: Ace Attorney fue lanzado en Japón como Gyakuten Saiban Yomigaeru Gyakuten y es una novela visual de la saga Ace Attorney (Gyakuten Saiban) para Game Boy Advance, Nintendo DS y versión PC desarrollado por Capcom.  En esta primera entrega de la saga, el jugador asume el papel de Phoenix Wright un abogado defensor que debe defender a su rival Miles Edgeworth de una acusación de asesinato.  La mecánica del juego se basa en el sistema legal de tipo inquisitivo japonés de juicios sólo ante un juez (en vigor hasta 2009) en el que el juez dirige el proceso de investigación e interroga al acusado y a los testigos, pudiendo los abogados sólo aportar pruebas para contrarrestar los argumentos del contrario.

Phoenix Wright: Ace Attorney was released in Japan as Gyakuten Saiban Yomigaeru Gyakuten and is a visual novel from the series Ace Attorney (Gyakuten Saiban) for Game Boy Advance, Nintendo DS and PC developed by Capcom.  In the first delivery of the series, the player assumes the role of the defense attorney Phoenix Wright who must defend his rival Miles Edgeworth of a murder charge.  The mechanics of the game is based on the legal system of Japan from an inquisitorial trial kind, a bench trial (valid until 2009) in which the judge directs the research procedure and question the defendant and witnesses, and lawyers can only provide evidence to counter the arguments of the opposite.

Phoenix Wright: Ace Attorney boxart for the No...

Phoenix Wright: Ace Attorney boxart for the North American version. (Photo credit: Wikipedia)

A este mecánica basada en el sistema real, Capcom añade un límite de tres días lo que ayuda a intensificar la trama, junto con las poses icónico-dramáticas que adoptan los personajes cuando defienden o contrarrestan los argumentos, como la postura con un dedo acusador cuando alegan Igiari! (意義あり).   Miike plasma perfectamente estos aspectos en la película y los enfatiza en su favor para conseguir un resultado cómico-dramático muy logrado.  Resulta además interesante el trabajo de adaptación  que hizo en su momento el equipo de Capcom con los nombres de los personajes.  Así, Phoenix Wright es Ryuuichi Naruhodou en la versión japonesa, siendo Naruhodou y Right expresiones equivalentes y Phoenix una alegoría del mítico dragón Ryuuichi.

In this mechanical argument based on real, Capcom has added a limit of three days enhancing the plot, along with the iconic-dramatica poses that take the characters when  they defend or counter the arguments, like the accusing finger position when they argue Igiari! (意義あり).  Miike perfectly captures these aspects in the film and emphasizes them in his favor to get a very accomplished comic-dramatic result.  It is also interesting the adaption work made by Capcom team with characters names.  So, Phoenix Wright is Ryuuichi Naruhodou in the Japanese version, beign Right and Naruhodou equivalent expressions and Phoenix an allegory of the mythical dragon Ryuuichi. 

Takashi Miike, director de culto en Japón pero también uno de los más controvertidos, ha dirigido más de 70 obras contando cine, televisión y teatro.  Ha tocado básicamente todos los palos y temas, si bien es cierto que sus películas se caracterizan por las escenas violentas y las perversiones sexuales tensando siempre la cuerda al máximo con la censura.  Esta tendencia es la que le hace preferir en ocasiones producciones de V-Cinema (Vシネマ), que al ser estrenadas directamente en video se les aplica una censura menos estricta y, por tanto, ofrece una mayor libertad.  En Occidente ha ganado muchos adeptos por trabajos como Audition  o Trece Asesinos que le valió el premio del público y mejor diseño de producción en el Festival de Sitges de 2010, aunque la realidad es que su extensa obra es una gran desconocida para nosotros.

Takashi Miike, cult director in Japan but also one of the most controverisal, has directed more than 70 works counting films, television and theater.  He played basically every kind and themes, although his films are famous for violent scenes and sexual perversions tightening the rope to its limit with censorship.  This trend is what makes him sometimes prefer V-Cinema productions (Vシネマ), which are realeased directly to video so they are applied a less strict censorship and therefore provides more freedom for authors.  In the West he has won many followers with pieces like Audition or Thirteen Assassins which won the Audience Award and Best Production Design Award at the 2010 Sitges Film Festival, but the truth is that his extensive work is largely unknown in West.

En esta ocasión Takashi se atreve con la adaptación de Gyakuten Saiban que en España licencia Selecta Visión y debo decir que el resultado es realmente bueno:  la estética de la película es delirante y Hiroki Narimiya y Takumi Saito interpretan un Phoenix Wright  y un Miles Edgeworth, respectivamente, convincentes y divertidos.  Estoy segura de que los amantes del juego no se sentirán para nada decepcionados.

This time Takashi dares to adapt Gyakuten Saiban and I must say that the result is really good: the aesthetics of the film is delusional and Hiroki Narimiya and Takumi Saito play Phoenix Wright and Miles Edgeworth, respectively, in a compelling and funny way.  I’m sure the fans of the game won’t be disappointed at all.

Fuentes:

http://www.gyakutensaiban-movie.com/index.html

http://www.capcom.com/phoenixwright/

The Asia-Pacific Journal: Japan Focus

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s